وزارت بازرگاني
بخشنامه وزارت بازرگاني در خصوص نام و نشان تجاري (برند) کالاهاي توليد داخل (10/11/89) 

بخشنامه وزارت بازرگاني در خصوص نام و نشان تجاري (برند) کالاهاي توليد داخل 

  وزير بازرگاني بخشنامه شماره 491218/1 مورخ 8/10/89 را به شرح زير اعلام نموده است:

با عنايت به اهميت برند و برندسازي در نظم‌بخشي به بازار داخلي و نقش موثر آن در ثبات و ماندگاري محصولات ايراني در بازارهاي صادراتي، براساس تصويبنامه شماره 52485/ت44772ن مورخ 26/4/1389 نمايندگان ويژه رئيس جمهور در کارگروه کنترل بازار کميسيون تخصصي نام تجاري متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمانهاي دولتي و خصوصي با مسئوليت اين وزارتخانه تشکل گرديد. از آنجا که طي سالهاي گذشته برخي شرکتها اقدام به معرفي برندهاي برتر بدون پشتوانه علمي نموده و موجب سوء استفاده از حوزه برند و برندسازي گرديده‌اند، لذا مطابق آخرين تصميم کميسيون مذکور، کليه همايش‌ها، کنفرانس‌ها و جشنواره‌هايي که با موضوع مميزي و انتخاب برندهاي برتر، نمونه، سرآمد و ... برگزار مي‌گردد فاقد مجوز مي‌باشد. بديهي است کميسيون ياد شده پس از تدوين چارچوب و ضوابط مناسب براي ارزيابي و معرفي برندهاي برتر اقدام و اطلاع‌رساني مي‌نمايد. لذا خواهشمند است دستور فرمائيد ضمن اطلاع‌رساني موضوع، ترتيبي اتخاذ گردد تا قبل از هر گونه همکاري و اعلام حمايت از همايش‌هاي مذکور، نسبت به اخذ تأييديه‌هاي لازم از دبيرخانه کميسيون مستقر در سازمان توسعه تجارت ايران اقدام لازم مبذول فرمايند. 

  توجه: متن تصويبنامه شماره 52485/ت44772ن مورخ 26/4/89 هيأت وزيران به شرح زير مي‌باشد:

تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در کارگروه کنترل بازار که در جلسه مورخ 30/1/1389 به استناد اصل 127 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويبنامه شماره 151262/ت43505هـ مورخ 29/7/1388 اتخاذ شده است، به شرح زير براي اجراء ابلاغ مي‌شود: الف – نظر به اهميت نام و نشان تجاري (برند) در نظم‌بخشي و کيفي نمودن بازار داخلي و نقش موثر آن در ثبات و ماندگاري محصولات ايراني در بازارهاي صادراتي و تبليغ آنها، کميسيون تخصصي نشان تجاري با مسئوليت وزارت بازرگاني (سازمان توسعه تجارت ايران) و با حضور نمايندگان تام‌الاختيار وزارتخانه‌هاي دادگستري، جهاد کشاورزي، صنايع و معادن، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، اتاق تعاون مرکزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره کل ثبت شرکتها و مالکيت صنعتي) تشکيل مي‌شود. ب – وظايف کميسيون تخصصي نشان تجاري به شرح زير تعيين مي‌شود: 1 – سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، نظارت و ساماندهي و اجراي برنامه‌هاي راهبردي براي تبيين و توسعه فرهنگ نشان تجاري در کشور. 2 – حمايت از بنگاه‌هاي توليدي – صادراتي و تشويق ثبت در مبادي ذيربط، تبليغات و حمايت‌هاي ويژه از نام و نشان تجاري در بازارهاي صادراتي با استفاده از منابع اعتباري دستگاههاي مربوط در سقف اعتبارات مصوب. 3 – تعيين سياست‌ها و مدل‌هاي ارزيابي و معرفي نشان‌هاي تجاري برتر کشور در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي و حمايت از ترويج آنها در بازارهاي صادراتي و لحاظ نمودن نشان تجاري در شرايط اعطاي لوح صادرکننده ملي و گواهينامه و لوح رعايت حقوق مصرف‌کنندگان. 4 – تعيين ساز و کارها و ضوابط اجرايي پيشگيري از جعل و سوء استفاده از نشان‌هاي تجاري محصولات ايراني در بازارهاي داخلي و خارجي براي پيشنهاد به مراجع ذيربط. 5 – اعطاي تسهيلات ويژه به دارندگان نشان‌هاي تجاري ايراني کالا و خدمات مستقر در خارج از کشور با استفاده از اعتبارات جوايز و مشوق‌هاي صادراتي مطابق با ضوابط سازمان توسعه تجارت ايران. ج – نحوه پيگيري و اجراي مصوبات کميسيون تخصصي نشان تجاري در چارچوب شيوه‌نامه‌اي که ظرف دو ماه از تاريخ ابلاغ اين تصميم‌نامه توسط کميسيون ارايه و به تصويب کارگروه کنترل بازار مي‌رسد تعيين مي‌شود. د – کميسيون تخصصي نشان تجاري موظف است هر شش ماه يک بار گزارش اقدامات انجام شده در رابطه با اين تصميم‌نامه را به کارگروه کنترل بازار ارايه نمايد.

 

 
1389/11/10 يكشنبه 
نسخه قابل چاپبازگشت
..
..
بيشتر


مجری سایت : شرکت سیگما